۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

اشتاد



"درود می فرستیم به اشتاد راست ترین و اشتاد بالنده جهان و اشتاد پروراننده جهان و کلام راستین الهام شده و فزاینده جهان"

(اوستا - رشن یشت - بند پایانی )





جان در جهان ِ یگانه ، نیرویی یگانه است و باشندگان این جهان، هر یک به اندازه توان خود از جان ِ جهان برخوردار می شوند، و چون نیک بنگریم، در این همداد بزرگ، بهری که به مردمان رسیده است برترین بهره هاست، و نیروی ایشان با برخورداری از خرد، پذیرفتاری دانش و فرهنگ و رای، از همه جانداران گیتی برتر است.

تا اینجای داستان، هیچ مشکلی وجود ندارد، اما اگر مردمان، همه نیکیهای جهان را برای خود بخواهند، و در اندیشه دیگر جانداران گیتی نباشند، و به جهان و طبیعت، بی پروا باشند، راه خودکامگی و یا آنچه امروز دیکتاتوری اش می نامند، می پیمایند و دیر یا زود، از پیامد این خودخواهی ایشان، جهان آشفته می گردد و جانها تباه شده و به جان ِ ایشان نیز آسیب می رسد.

اگر انسان در این سالهای اخیر، این همه نسبت به طبیعت بی پروایی روا داشته، در مقابل بیماری های مهلکی مانند ایدز ، تب برفکی، آنفولانزای مرغی و خوکی، دشخواریهایی مانند گرم شدن زمین، آلودگی مرگبار هوا و آبها، و همچنین انواع نارسایی های قلبی را به عنوان نتیجه اعمالش دریافت کرده!


ریشه تمام این دشخواریها ، در خودخواهی انسانهاست. می گویند : خدا همه چیز را برای ما آفریده تا از آن لذت ببریم! راستش ما هم نمی گوییم انسان نباید لذت ببرد ، منتها ما می گوییم خدا همه چیز را برای همه کس و همه جانداران آفریده، نه همه چیز را برای انسان! مادامی که انسانها ، لذتشان را در رنج دیگران بجویند، همواره درد و رنج وجود خواهد داشت و یقینا این درد و رنجی که بر دیگران تحمیل می کنیم، پیش از همه ، دامان خودمان را می گیردلذت و خوشی حقیقی ، در بی آزاری و شادی همگان است! لذتی که بر پایه رنج دیگر جانداران حاصل شود ، ناپایدار و زودگذر خواهد بود و نتیجه اش جز وضع کنونی جهان ، نیست!


در این تارنگار ، تلاش می کنیم چنین جستارهایی را بر رسیم و نشان دهیم ، لذت و خوشی انسانها، نه در آزار دیگران ، بلکه در شاد کردن دیگران است. چه زیباست که جهان را مانند نیاکان ، زیبا ببینیم و به جای خودخواهی و خونریزی و آزار دادن دیگران، در اندیشه یاری رساندن به دیگران، نگاهبانی از نیروهای بنیادین طبیعت و شادی مردمان و جانوران و گیاهان، که همگی نشانه ای از فروغ بیکران ایزدی هستند، باشیم....!




روانت باد ویژه، جان و دل شاد - نگهدارت سروش و رشن و اشتاد

۱ نظر:

  1. درود بر شما
    گرامي چرا هيچ حركتي در اينجا اتفاق نيافتاده بعد از دو هفته

    پاسخحذف